Dekor lav

Betalingsordninger for krav fra Husbanken

Hvis du ikke kan betale hele beløpet på en gang, kan du søke om å dele opp eller utsette kravet.

Dersom du ikke betaler eller inngår en frivillig nedbetalingsplan med oss, må vi tvangsinnkreve kravet.

Hvis du har misligholdt boliglånet ditt, må du kontakte oss dersom du ønsker å dele opp betalingen.

Hvis du har krav om tilbakebetaling av bostøtte fra Husbanken, kan du logge deg inn og dele opp betalingen.

 

Du kan ikke utsette betalingen av et misligholdt boliglån i Husbanken.

For tilbakebetaling av bostøtte fra Husbanken, kan du normalt få inntil to måneders utsettelse. Hvis du trenger mer enn to måneder på å betale, anbefaler vi at du heller kontakter oss for å dele opp betalingen.

Dersom du ikke har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan du også søke på papir. Søknaden må være skriftlig, og det må fremgå hva den gjelder. Du må legge ved dokumentasjon på alle relevante opplysninger.

Eksempel på opplysninger som kan være viktige å dokumentere:

  • om inntekten din har gått ned
  • nye utgifter som vi kan ta hensyn til, som ikke allerede er registrert
  • økning i eksisterende utgifter, for eksempel husleie
  • endret sivilstatus slik at du har blitt alene om utgiftene
  • om du forsørger ektefellen/samboeren din

Du trenger ikke å dokumentere utgifter til livsopphold.

Send søknaden til:

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Hvis du får betalingsutsettelse, får du en ny faktura fra oss.

Du kan ikke få betalingsutsettelse hvis du

  • har misligholdt kravet du søker utsettelse på, det vil si når fristen i varselet om tvangsinnkreving er passert
  • er under 18 år