Dekor lav

Motregning i penger til gode

Hvis du skylder penger til det offentlige, kan penger du har til gode hos det offentlige bli brukt til å betale ned på det du skylder (motregning). 

Dette gjelder selv om du har en betalingsordning eller trekk i inntekten din.

Du mottar et brev fra oss, som viser en oversikt over hvilke krav som blir motregnet. Hvis du etter vår motregning fortsatt har penger til gode, får du de utbetalt. 

Du skal ha igjen penger til livsopphold. Hvis du trenger for eksempel skattepenger du har til gode for å ha noe å leve av, vil det være en grunn for at du kan klage på motregningen.

Eksempler på grunner som ikke er gyldige for å klage:
  • Du har bestilt ferie.
  • Du har et privat lån du skulle løse ut.
  • Du hadde tenkt å sette av pengene til sparing.

Ønsker du å klage på hvorfor og hvordan kravet ditt er oppstått, må du henvende deg til den som eier eller har fastsatt kravet.

Logg inn og skriv til oss:

Send klage

Dersom du ikke ønsker å logge inn for å sende klage, kan du sende skriftlig klage til:

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Klagen må være skriftlig og signert. Du må begrunne klagen din. Husk å legge ved relevant dokumentasjon.

Klagefrist

Fristen for å klage er én måned fra du fikk brevet «Underretning om gjennomført motregning».

 

Dersom du blir motregnet, vil du motta et brev fra Skatteetaten om at motregningen er gjennomført. På det tidspunktet du får brevet, har vi allerede startet motregningen for kravbeløpet som står i brevet og vi har ingen muligheter til å stoppe motregningen.

Har du betalt for mye, kommer du til å få pengene tilbakebetalt fra oss.