Dekor lav

Betalingsordninger for erstatninger, avgifter og gebyrer

Hvis du ikke kan betale hele beløpet med en gang, er det mulig å få en betalingsordning. Det er viktig at du følger opp avtalen for at kravet ditt ikke skal gå videre til tvangsinnkreving og trekk i inntekt.

Vi anbefaler at du deler opp framfor å utsette betalingen. 

Du kan dele opp betalingstiden i inntil 24 måneder eller minimum 500 kroner per måned.

Hvis du har flere ubetalte krav eller trenger lenger nedbetalingstid

Du må logge inn på Min side for å søke om nedbetalingsplan hvis du

  • har flere ubetalte krav
  • ønsker lenger nedbetalingstid enn 24 måneder (6 måneder for erstatninger)
  • ønsker et lavere månedsbeløp enn 500 kroner

Dersom du ikke har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan du også søke på papir. Søknaden må være skriftlig, og det må fremgå hva den gjelder. Du må legge ved dokumentasjon på alle relevante opplysninger.

Eksempel på opplysninger som kan være viktige å dokumentere:

  • om inntekten din har gått ned
  • nye utgifter som vi kan ta hensyn til, som ikke allerede er registrert
  • økning i eksisterende utgifter, for eksempel husleie
  • endret sivilstatus slik at du har blitt alene om utgiftene
  • om du forsørger ektefellen/samboeren din

Du trenger ikke å dokumentere utgifter til livsopphold.

Send søknaden til:

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Du kan i utgangspunktet få inntil to måneders utsettelse på krav om avgifter og gebyrer. Du kan ikke utsette betalingen for erstatningskrav. 

Dersom du ikke har mulighet til å bruke digitale tjenester, kan du også søke på papir. Søknaden må være skriftlig, og det må fremgå hva den gjelder. Du må legge ved dokumentasjon på alle relevante opplysninger.

Eksempel på opplysninger som kan være viktige å dokumentere:

  • om inntekten din har gått ned
  • nye utgifter som vi kan ta hensyn til, som ikke allerede er registrert
  • økning i eksisterende utgifter, for eksempel husleie
  • endret sivilstatus slik at du har blitt alene om utgiftene
  • om du forsørger ektefellen/samboeren din

Du trenger ikke å dokumentere utgifter til livsopphold.

Send søknaden til:

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Hvis du får betalingsutsettelse, får du en ny faktura fra oss.

Du kan ikke få betalingsutsettelse hvis

Hvis du har flere ubetalte krav, må du logge deg inn på Min side for å søke om betalingsutsettelse.

Du kan søke om å få slettet erstatninger, forsinkelsesgebyr, rettsgebyr, tvangsmulkter, gebyrer og andre krav fra Statens innkrevingssentral. 

Logg inn og velg "Skriv til oss":

Du kan også sende søknaden i posten: 

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Det må fremgå tydelig hva søknaden gjelder. Dersom du har samboer uten felles barn, må du opplyse om dette.

I tillegg må du legge ved

  • husleiekontrakt eller nedbetalingsplan for boliglån
  • regninger på barnepass, kommunale avgifter og boligforsikring
  • oversikt over annen gjeld
  • bekreftelse på mottak eller betaling av bidrag
  • vedtak på bostøtte eller sosialstønad
  • vedtak fra NAV, for eksempel uførevedtak eller tiltaksplan ved arbeidsavklaringspenger (AAP)
  • bekreftelse fra kvalifisert helsepersonell ved varige helseplager, og at dette gir nedsatt betalingsevne (ikke nødvendig hvis du har lagt ved uførevedtak)
  • verdivurdering eller takst av fast eiendom/bolig
  • verdibevis på andre formuesgoder, som hytte, bil eller båt. Dette kan være takst, prisantydning, kjøpskvittering eller lignende.

Du trenger ikke å dokumentere

  • inntekt og skatteoppgjør for deg og eventuell ektefelle/samboer
  • utgifter til livsopphold

Hvis du har et krav fra det offentlige, er hovedregelen at du skal betale det frivillig eller ved tvangsinnkreving. Unntak gjelder normalt kun om du har en svært vanskelig livssituasjon og er varig ute av stand til å betale.

Statens innkrevingssentral kan som hovedregel ikke slette hele kravet, men vi kan vurdere å ettergi deler av det.

For å redusere kravet, må vi motta et forslag om betaling. 

En eventuell ettergivelse skal ikke virke støtende på andre eller samfunnet for øvrig. Det at noe er støtende, betyr at andre kan reagere negativt på at kravet ditt blir redusert.

Hvis du har du annen gjeld i tillegg, må du som hovedregel søke om en felles avtale med kreditorene (gjeldsordning). Du kan kontakte NAV for økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.

Dersom du vil søke om sletting av forsinkelsesgebyr på andre grunnlag enn nedsatt betalingsevne, må du sende søknaden direkte til Regnskapsregisteret i Brønnøysund.

Hvis kravet ditt er eldre enn ti år, kan du søke om sletting uten å måtte legge fram forslag om betaling. Vi vil kunne ettergi hele kravet ditt dersom vanlig innkreving ikke vil være lønnsom for oss, og dersom ettergivelsen ikke virker støtende på andre eller samfunnet for øvrig.

Statens innkrevingssentral krever inn erstatningskrav på vegne av de som skal ha erstatning. Det er bare de som skal motta erstatning som kan ettergi hele eller deler av kravet. Vi videresender søknaden om sletting av erstatningskrav til den som skal ha erstatningen.

Innkrevingen fortsetter til saken er avgjort

Vær klar over at en søknad om sletting av et krav, vanligvis ikke stopper innkrevingen. Det er først når du eventuelt får innvilget søknaden din, at innkrevingen stopper.