Tjenestene for betaling og betalingsavtaler er ikke tilgjengelige fra 31. desember kl. 12:00 til 5. januar kl. 10:00
Du kan ikke betale, utsette eller dele opp kravet ditt i denne perioden.
1. januar 2026 får vi ny lov om innkreving, og flere innkrevingsmyndigheter slås sammen til én, Innkrevingsmyndigheten i Skatteetaten. Dette betyr at vi
- faser ut sismo.skatteetaten.no og flytter innholdet til skatteetaten.no
- bygger om og oppdaterer skatteetaten.no fra 1. januar og noen dager framover
Betalingsanmerkninger
Hvis vi gjennomfører en utleggsforretning eller trekker deg i lønn, melder vi det inn til offentlige registre. Kredittopplysningsbyråene har tilgang til disse registrene og vil registrere en betalingsanmerkning på deg.
En betalingsanmerkning vil gjøre det vanskelig å få nye lån, kreditter og abonnementer som for eksempel mobilabonnement.
Slik oppstår betalingsanmerkninger
Du kan få betalingsanmerkning hos kredittopplysningsbyråene hvis
- det er gjennomført en utleggsforretning
- det er registrert trekk i inntekt
- det er tatt pant i eiendeler
- du er registrert konkurs
- du har en gjeldsordning
Betal kravet for å unngå betalingsanmerkning eller få den slettet.
Hvordan slettes betalingsanmerkningen
Når hele kravet er betalt eller det løpende trekket i inntekten din er stoppet, får de aktuelle offentlige registrene beskjed om dette. Kredittopplysningsbyråene registrerer og sletter betalingsanmerkninger med utgangspunkt i sin tilgang til disse registrene. Ønsker du en oversikt over betalingsanmerkningene dine, må du derfor kontakte et kredittopplysningsbyrå.
Fra vi har mottatt oppgjøret fra deg, tar det vanligvis litt tid før slettingen er oppdatert hos finans- og kredittinstitusjonene.