Dekor lav

Motregning i penger til gode

Hvis virksomheten din skylder oss penger, kan penger den har til gode hos det offentlige bli brukt til å betale ned denne gjelden. Dette kalles motregning. 

Du mottar et brev fra oss, som viser en oversikt over hvilke krav som blir motregnet. Hvis du etter vår motregning fortsatt har penger til gode, får du de utbetalt.

Du kan klage på motregningen hvis 

  • du mener at kravet ikke er riktig, det vil si hvis du mener at grunnlaget for kravet er feil
  • du har et enkeltmannsforetak og du trenger pengene til ditt eget livsopphold
Eksempler på grunner som ikke er gyldige for å klage:
  • Du har bestilt ferie.
  • Du har et privat lån du skulle løse ut.
  • Du hadde tenkt å sette av pengene til sparing.

Ønsker du å klage på hvorfor og hvordan kravet ditt er oppstått, må du henvende deg til den som eier eller har fastsatt kravet.

Klagen må være skriftlig og signert. Du må begrunne klagen din. Husk å legge ved relevant dokumentasjon.

Send klagen til:

Statens innkrevingssentral
Postboks 455
8601 Mo i Rana

Klagefrist

Fristen for å klage er én måned fra du fikk brevet «Underretning om gjennomført motregning».

Dersom du blir motregnet, vil du motta et brev fra Skatteetaten om at motregningen er gjennomført. På det tidspunktet du får brevet, har vi allerede startet motregningen for kravbeløpet som står i brevet og vi har ingen muligheter til å stoppe motregningen.

Har du betalt for mye, kommer du til å få pengene tilbakebetalt fra oss.